Steffen Diemer

Looking for the secret which underlies all beings … more

WET PLATE – „Nasses Kollodium“ Verfahren

Die Kollodium Nassplatte wurde 1850/51 von Frederick Scott Archer und Gustav Le Gray entwickelt. Das nasse Kollodium Verfahren setzt eine sofortige Verarbeitung der Fotografie voraus. Es handelt sich um eine Technik, bei der eine Kollodiumschicht auf einer Glasplatte belichtet wird, die in einem Silbernitratbad zuvor lichtempfindlich gemacht wird. Der Bildträger kommt anschließend in die lichtdichte Fotokassette, die dann in die Kamera eingelegt wird. Nach der Belichtung, wird das Bild in der Dunkelkammer sofort weiterverarbeitet. Nach der Trocknung der Glasplatte wird diese unter einer Flamme erhitzt und mit einer Mischung aus Gum Sandrac und Lavendelöl gevarnischt. Danach wieder erhitzt, um das Varnish in die Platte einzuarbeiten und zu versiegeln.

Fast immer wählt Diemer hochwertiges schwarzes Opalglas als Bildträger. Alle für den fotografischen Prozess benötigten Materialien werden zeitintensiv vom Künstler selbst hergestellt. Eine zusätzliche Innovation ist hier das Passpertout (auf Wunsch) aus dem japanischen Kakishibui Gewebe – sehr kostbar und eine weltweit einzigartige Präääsentationsform. Kaki – leitet sich vom Namen der Persimon Frucht, shibu – meint: adstringend. Shibui stellt in Japan die höchste Form der Schönheit dar – einer Qualität, die keine Erklärung benötigt, und ein Synonym für: Reife, Komplexität, Tradition und patina – nur Kraft des natürlichen Prozesses zu erreichen. Shibui bringt Sinn ins Leben.

So sind die Fotografien von Steffen Diemer von einer einzigartigen Aura getragen: Jede Arbeit ist ein Unikat, das durch die nahezu dreidimensionale Haptik und sagenhafte Schärfe besticht. Handgemacht und individuell.

/

In the eyes of Wabi Sabi…

The wet plate collodion process was developed 1850/51 by Frederick Scott Archer and Gustav Le Gray. Induced by the imperfections in paper photography, he created something of unbelievable fineness of surface and transparency. His special technique requires an immediate processing of the photographs. After the collodion was applied to the plate and sensitized in a silver nitrate solution for approximately three minutes, the image carrier is put in a light-tight photo cartridge and inserted in a camera. Immediately after the exposure, the picture is eventually processed in the darkroom. After drying, the glass plate is heated over a flame and varnished with a mixture of Gum Sandrac and lavender oil. Following this, the glass plate is heated again in order to incorporate the varnish and seal the art work.

The “Silver Images” radiate some magnificient unique aura with an almost three-dimensional Look and Feel. The oscillation of silver, the smooth texture of glass and the depth of black color are fascinating.

Each photograph is unique and fascinates with its virtually three-dimensional feel and exceptional sharpness. Handmade and individual.

An additional innovation is the use of Kakishibui as passepartout – some very precious Japanese tissue. Kaki – the persimmon fruit, shibu – astringent. This kind of presentation is absolutely unique in the world.

In Japan beauty is perceived in levels – up to its highest value: Shibui. Shibui means beauty which does not need any explanation: its quality is a synonym of value providing: maturity, complexity, tradition and patina – only to be achieved by the natural process of time. Shibui presents sense to our life.

Thus, objects created by Steffen Diemer tell a story. A story of subtle elegance, seldom grace and delicate finesse. A gift of eternity.